Klimaatverandering is de grootste bedreiging van onze tijd. Dat wéten we. We zien de gevolgen overal. Zoals in Pakistan, waar een derde van het land is overstroomd en 33 miljoen mensen dakloos zijn geworden. Of dichter bij huis: de overstromingen in Zuid-Limburg vorig jaar. Kijk naar het watertekort en de droogvallende rivieren in de zomer. Kijk naar de Hoorn van Afrika, waar door hitte en droogte de oogsten mislukken en mensen sterven van de honger. De klimaatcrisis gaat niet over een verre toekomst. Het is al begonnen.

Het is niet te laat. Maar we moeten nu wel echt aan de slag.

“ Het is nu of nooit voor het klimaat. Alleen met razendsnelle, ongekende veranderingen van de energievoorziening, de industrie, de voedingssector, het transport, de bouw en de financiële sector zijn de klimaatdoelen van Parijs nog te halen. ”
Dat zegt het klimaatpanel van de VN.

Het kabinet moet dus alles doen wat nodig is om de klimaatcrisis aan te pakken. En toch worden de doelen wéér niet gehaald. Terwijl we weten wat nodig is.

Deze maand debatteert de Tweede Kamer over klimaat. Wat ons betreft zetten we alles op alles om de doelen wél te halen.

Wat daarvoor nodig is:

Huizen worden geïsoleerd

• Verhuurders worden verplicht hun woningen te verduurzamen. Ieder huis krijgt minimaal energielabel B, zodat de energiekosten voor huurders omlaag gaan. Indien verhuurders niet aan deze eis kunnen voldoen, moet de huur verplicht omlaag.
  • Om deze winter door te komen, gaan speciale ‘fixbrigades’ bij minimaal een half miljoen huishoudens langs om snelle isolatiemaatregelen te treffen.
  • Huishoudens krijgen financiële steun om van het gas af te gaan.
  • Alle nieuwe huizen worden energieneutraal gebouwd

De vervuiler betaalt

• Bedrijven gaan eerlijk belasting betalen over hun CO2-uitstoot (de CO2-heffing). Wat ons betreft gaat die heffing omhoog. Zo gaat het lonen om duurzamer te produceren én wordt de rekening daar gelegd waar hij hoort.
  • De miljardensubsidies aan fossiele industrie schaffen we af.

Landbouw en natuur in balans

• We maken een einde aan de grootschalige bio-industrie.
  • Meer steun geven aan boeren die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen.
  • We verbinden natuurgebieden met elkaar.

We gaan anders reizen

• We investeren in treinen, bussen en andere vormen van openbaar vervoer. En vooral; we maken het betaalbaar, zodat iedereen hiervan gebruik kan maken.
  • Vanaf 2025 moeten alle zakelijke auto’s emissievrij zijn.
  • Lelystad Airport gaat niet open. Schiphol krimpt.

We maken een einde aan onze fossiele verslaving

• In 2035 is Nederlandse elektriciteit voor 100 procent duurzaam opgewekt.
  • Alle kolencentrales gaan dicht.
  • We creëren een werkgarantiefonds, zodat werknemers met behoud van hun inkomen zich kunnen laten omscholen naar een baan in de nieuwe, groene economie.
  • We geven geen nieuwe vergunningen meer af voor fossiele winning. We boren niet naar fossiele brandstoffen onder de Waddenzee.

Wij weten wat er moet gebeuren. De plannen liggen klaar. Help mee en roep het kabinet op: doe wat nodig is om de klimaatcrisis te stoppen.

Klimaatborden demonstratie

Steun onze oproep aan het kabinet

Enthousiast over deze plannen?

Teken dan onze oproep aan het kabinet: het kabinet moet doen wat nodig is om de klimaatcrisis te stoppen.