Loon op Zand moét in 2009 enkele grote projecten van de grond zien te krijgen.
Uitstel is niet langer meer te verkopen.

(Bron: Brabants Dagblad; Auteur: Michel Koster)

De verkiezingen leken al wel begonnen bij de begrotingsvergadering in Loon op Zand. Cees van de Ven (GroenLinks) wakkerde daarbij het vuurtje flink aan. Hij miste echte passie bij de wethouders HansWaijers (CDA), Joop Bisselink enWim Aussems (GemeenteBelangen).
Verder nam hij het op tegen het grootste politieke machtsblok in de gemeente: GemeenteBelangen.
Volgens hem is er sprake van een opvallende paradox. „Hoe ontevredener de burgers zijn over de eigen wethouders (Bisselink en Aussems, red.), hoe groter GemeenteBelangen wordt.”
GemeenteBelangen pareerde de aanval met een ware lofzang op alles wat de afgelopen jaren bereikt is met deze Loonse coalitie en college. De partij klopte zichzelf daarbij nadrukkelijk op de borst. Daarbij viel geen enkele kritische noot te beluisteren.
Toch bestaat bij veel inwoners van de gemeente Loon op Zand een heel ander beeld. Grote projecten, zoals de herinrichting van de Kasteelweide in Loon op Zand, het nieuwe bedrijventerrein Kets West II in Kaatsheuvel, het Dorpsontwikkelingsplan in De Moer en het Bruisend Dorpshart in Kaatsheuvel, lopen al heel lang. Maar de buitenwereld ziet na jaren van praten nog geen schop in de grond.
Ook een aantal belangrijke nota’s, zoals de veelbesproken accommodatienota, laat al tijden op zich wachten.
De kritiek daarover komt niet alleen uit de hoek van de oppositiepartijen GroenLinks, VVD en PvdA, ook het geduld van coalitiepartner Lijst Loon op Zand lijkt op te raken. „Wij vinden het jammer dat wij onze voorstellen steeds moeten herhalen”, stelde Jan Brekelmans. „U kunt dit als college voorkomen door te doen wat is afgesproken. Afspraak is afspraak.”
In 2009 moet echt geoogst worden, belooft het Loonse college.
Geen woorden, maar daden dus.
De aanpak van het nieuwe ‘ bruisend’ dorpshart in Kaatsheuvel lijkt daarvan het voorbeeld. De ambitieuze plannen worden nu in een hoog tempo uitgewerkt, het project is al Europees aanbesteed en na de bouwvak moet de Nieuwe Markt en omgeving echt op de schop gaan. Maar de politieke discussie over de definitieve plannen voor het Bruisend Dorpshart volgt pas begin volgend jaar. Dat belooft nog een heel pittig debat te worden, bijvoorbeeld als het gaat om de kosten. De eerste spade gaat dus nog lang niet de grond in.
Er is kortom nog heel wat werk te verzetten door het gemeentebestuur. Als eind volgend jaar al die grote plannen nog niet verder gekomen zijn dan het papier, hebben het college en het ‘ trotse’ GemeenteBelangen heel wat uit te leggen. Er zijn dan geen excuses meer, en de oppositie heeft net voor de verkiezingen in 2010 volop munitie om de politieke aanval echt te openen.
Voor Loon op Zand wordt 2009 echt het jaar van de waarheid.