Historische bomen

Op het grasveld op de hoek van de Gildeweg en de Ecliptica staan sinds enige tijd 3 bomen, overgeplant van de Ursa Minor waar ze moesten wijken voor een ander plantplan. Het zijn Brabantse zilverlindes, een type boom dat van oudsher veel in Brabant voorkomt. De 3 zilverlindes hebben een geschiedenis. Ze zijn op 24 februari 2007 aan het gemeentebestuur aangeboden in het kader van het project ‘Brabant 900 bomen’.

Het 900-jarig bestaan van het Hertogdom Brabant was de aanleiding. Met steun van de provincie Noord Brabant zetten de partijen GroenLinks, Groen! en Ecolo dit grensoverschrijdend project op. Aan alle 250 gemeenten en 7 districten op het grondgebied van het voormalige Hertogdom kregen 3 bomen aangeboden. Provincies en het Hoofdstedelijk Gewest Brussel ieder 25 en de 900e boom werd geschonken aan Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Filip en Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Mathilde die de titel Hertog en Hertogin van Brabant dragen.

Naast dat het planten van 900 bomen de historische verbondenheid met het Hertogdom benadrukt dragen de bomen ook bij om de CO2 uitstoot te compenseren en zo de doelen uit het Kyotoverdrag te realiseren. Al met al redenen om trots te zijn op deze ‘historische bomen’. Het zou mooi zijn om iets over deze achtergrond op een weer-, wind- en baldadige jongelui bestendig bordje bij de bomen te plaatsen. De gemeente sprak hierover haar goedkeuring uit maar heeft er geen budget voor. Betaalbare suggesties voor materiaalgebruik e.d. kunnen gemeld worden bij Nanny Verheijen, kontaktpersoon van GroenLinks Loon op Zand, e-mail verheijen@flover.nl, tel. 362777.

(persbericht verzonden aan Rond de Toren op 28.03.2011)